V minulém newsletteru jsme se společně podívali na to, jaké cesty na zahraniční trhy existují – od exportu přes franchising až po fúze a digitální modely. Jenže výběrem strategie to nekončí. Naopak. Většina zásadních rozhodnutí přichází až potom – když už je rozhodnuto, že „jedeme“. A proč to často neklapne? Vše je o lidech. Odvaha začít a disciplína vydržet

Znovu a znovu se setkáváme s firmami, které se do expanze pustily – nebo se do ní chtějí pustit – bez jakékoli přípravy a na základě předpokladu, že co funguje v ČR, Německu nebo Polsku, bude přece fungovat i ve Španělsku, USA nebo třeba Brazílii. Chyba!

Máte k dispozici osm strategií a nespočet přístupů, ale ty úspěšné mají společnou jednu věc: musíte pochopit, na jakých principech a předpokladech stojí váš současný business model – a zvážit, zda na cílovém trhu platí stejné předpoklady. Rozdíly existují vždy. A nejčastěji právě tam, kde je nejméně čekáte.
Co s tím? Na expanzi potřebujete zkušené exekutivce – manažery, kteří daný trh znají a mají za sebou výsledky. Čím méně toho víte, tím více musíte v každém kroku ověřovat všechny předpoklady vaší strategie a připraveného modelu. Musíte řídit rizika – a mít plány B, C a někdy i D.

V tomto newsletteru si přečtěte hlavní čtyři příběhy – čtyři přístupy
LASVIT a Leon Jakimič stavěli expanzi na důvěře v lidi, trpělivosti a přesném testování. Nešli po objemu, ale po smysluplnosti.

Funguje to. IKEA a Anna Rumianová. Pandemie? Pro ně příležitost. Nový model on-line prodeje dokázal během krátké doby vygenerovat obrat přes 12 miliard Kč ročně. Z tradičního giganta s kamennými prodejnami se stal digitální tahoun.

Low-cost-door“ a Jiří Kabát. Když chyběl konkurenceschopný produkt pro provoz metra, vzal to do rukou – a uspěl. Technickou inovaci spojil s expanzí na zahraniční trhy, propojil český a rakouský tým a rozjel spolupráci, která přinesla víc než jen nový produkt. Strategie, houževnatost a výsledky, které dávají smysl.

A my v BM4U? S našimi kolegy dnes řídíme desítky expanzí – od výstavby závodů přes technologické přesuny až po restrukturalizaci zahraničních jednotek. Pomáháme firmám růst, znovu se nadechnout i přehodnotit směr.